Elke dag zorgen ze ervoor dat iedereen zich welkom en thuis voelt in de huiskamers van Het Voorthuis: de gastvrouwen en één gastheer. Carla Balke is gastvrouw bij afdeling Specht, Roellinda van den Brandhof bij afdeling Koolmees en Erik Kampherbeek is gastheer bij afdeling IJsvogel. Alle drie weten ze het zeker: ze hebben dit werk gekozen om bij te dragen aan het welzijn van de bewoners. Zodat die een fijne tijd hebben in Het Voorthuis. Hun taak om bewoners iedere dag weer een fijne dag te bezorgen, nemen ze heel serieus.
Wat een gastvrouw/-heer doet
Er zijn twee soorten diensten: de een start in de ochtend en de ander om 15 uur. De ochtenddienst begint met het klaarzetten van het ontbijt, zo tussen 7.30 en 8 uur. Soms heeft de avonddienst de avond ervoor al een serveerkar klaargezet, zodat er snel gewerkt kan worden. Bij de bewoners is er veel verschil wat betreft hun zelfredzaamheid. Sommigen helpen mee met het dekken van de tafels, anderen krijgen hulp bij het maken van hun pap of het smeren van een boterham.
De gastvrouwen en gastheer kennen ‘hun’ bewoners intussen heel goed en ze weten precies wat iedereen kan en wil. Moet het fruit in partjes, of gepureerd en wat vindt hij lekker of wat lust zij niet.
Een middagdienst start om 15 uur en duurt tot en met het avondeten. Er wordt elke dag vers gekookt in de huiskamers. Sommige bewoners helpen mee met de bereiding van de maaltijd.
Andere taken
Tussen de maaltijden door hebben alle gastvrouwen en -heren hun eigen specifieke taken. Zo zorgt Carla vaak voor de boodschappen en doet ze een wasje. Roellinda doet soms wat schoonmaakwerk en vindt het fijn om de afdeling gezellig te maken met haar decoraties. Erik doet niet de was, maar hij dweilt af en toe de vloer en helpt bij sommige technische dingen, zoals een tv die het niet doet. Verder helpen ze allemaal met allerlei welzijnsactiviteiten in de huiskamers.
“Elke keer als de bewoners blij zijn en een fijne dag hebben gehad, ga ik met een glimlach naar huis.”
Echt samen werken
Op een natuurlijke manier werken de gastheer en gastvrouwen samen met de verzorgenden en verpleegkundigen op de afdeling. Het is belangrijk dat er over en weer belangrijke informatie wordt uitgewisseld. Soms heeft een bewoner een slechte nacht gehad, of is een ander grieperig. Dan is het fijn als de gastvrouwen en gastheer dat ook weten, zodat ze daar rekening mee kunnen houden. Andersom zijn zij ook vaak de ‘ogen en oren’ voor de zorgmedewerkers.
Het werk als gastheer en gastvrouw kan soms best pittig zijn. Bewoners vertonen soms onvoorspelbaar gedrag. Dan worden ze plotseling boos of zelfs agressief. Als je dan meer weet over hun achtergrond, kun je hun gedrag beter begrijpen. Alle drie roemen ze de goede sfeer in Het Voorthuis. ‘We hebben topteams!’ zo geven ze aan.